Släpp läsande elever på sommarlov
Vi närmar oss den ljuva blomstertid med stormsteg. För många blev inte året som vi hoppats på, sjukdomar, digital undervisning, utebliven träning och begränsat socialt sampel gör oss kanske extra trötta så här i slutspurten. Men håll ut! Det är inte många veckor kvar till vår välbehövda ledighet.
Inför varje sommarlov brukar jag försöka peppa och inspirera till sommarlovsläsning. Så också i år. Varför detta är så viktigt tro jag många redan vet. Men jag kan inte nog visa på min oro för att det bara blir viktigare och viktigare för varje år. Än mer övertygad om betydelsen av sommarläsning blir jag efter att ha läst Lexplores studie om hur pandemin har påverkat svenska elevers läsförmåga. Den visar att det är de svagaste och de starkaste läsarna som stannat av i sin läsutveckling under coronaåret. Att de svagaste är förlorarna i svåra tider förvånar nog ingen, men att även de starka läsarnas läsutveckling har stannat av är riktigt oroande. Det var ju de som skulle ha läst i sommar utan utmaningar och pepptalk från oss pedagoger. De var ju de som inte brukar ha ett sommartapp.
I tidigare bloggar har jag fokuserat på utmaningar och uppdrag som ska få elever att läsa på sommaren. Den här gången vill jag visa på en annan vinkling och väg, -Släpp läsande elever på sommarlov! Genom att se till att eleverna identifierar sig som läsare innan de går på sommarlov kan vi förhoppningsvis öka intresset för sommarläsningen. Förhoppningsvis kan vi lyfta bort känslan att läsning är något man gör i skolan, en läxa som man ska slippa på lovet.
För att lyckas behöver vi agera nu och agera stort. I början av maj hade jag en webbträff med titeln, Minimera sommarlovstappet. Där lyfte jag vikten av att boosta eleverna med aktiv läsning. Jag berättar om hur vi kan ge eleverna lästid och tid till reflektion kring sin bok och sitt eget läsande i boksamtal. Men framförallt trycker jag på alla pedagoger och vuxnas betydande roll i barn och ungdomars läsutveckling. Hur VI, är avgörande i om hen kommer känna läsglädje och få eget läsdriv.
I bloggen Nu kör vi – Läscoacher coachar Läslovers och i tillhörande webbträff finns tips och inspiration för hur dessa sista skolveckor kan struktureras upp. Här är en kort sammanfattning på vad man kan tänka på och göra inför sommarlovet.
Lästid
Med bara ett par veckor kvar på terminen och med arbetsuppgifter som ska avslutats kan vi passa på att prioritera lästid för eleverna. Ge eleverna egen lästid, en lästid där de får läsa böcker som de själva valt och på sin läsnivå. Böcker som de förhoppningsvis vill fortsätta läsa i sommar. Tänk på att alla lästid är välinvesterad tid!
Boksamtal
Försök hitta tid för boksamtal, där eleverna får prata om det de läser. De gemensamma reflektionerna kan skapa nyfikenhet för andras böcker och med samtalen bygger eleverna upp sin identifikation som läsare. Störst positiv påverkan har boksamtalen på de elever som har svårt att hitta böcker, då kamraternas intressen och boktips lockar mer än de vuxnas.
Böcker
Hjälp eleverna att hitta böcker att läsa nu och under lovet. Samarbeta med biblioteken och skapa långlån över sommaren. Peppa föräldrar att köpa (där förutsättningar finns) eller låna böcker åt sina barn. Ordna en bokbytardag eller en boklånardag, då eleverna delar med sig av sina egna böcker med varandra.
Se till att alla har något att läsa i sommar. En viktig parameter för att skapa läsare med läsglädje och eget läsdriv är att omge barn och ungdomar med böcker. Hur ska vi kunna minimera sommarlovstappet om inte våra elever har något att läsa?
xxxx
Läscoacher och Läsande förebilder på sommaren
Det är energikrävande att läsa och att bli en läsare. Det krävs träning och åter träning. Som med all träning, så är det alltid tuffast i början innan man är i gång, innan man ser mening och mål. Då gäller det att runda det jobbiga, komma över hinder och inte ge upp för tidigt. Detta gäller också läsning, oavsett ålder på eleven. Vi pedagoger har som uppgift att hjälpa eleverna att fortsätta kämpa, så att de tillslut hittar sin mening med att läsa. För att lyckas behöver vi därför involvera inte bara fler pedagoger utan också föräldrar. Anledningen till sommarlovstappet är ju att vi pedagoger inte är med eleverna på sommaren. Så lyft föräldrarnas viktiga roll i god tid innan sommarlovsavslutningen!
- Ge föräldrar tips på hur de kan agera och göra. Visa på hur underbart det kan vara att vara en läsande förebild och att de tillsammans kan få läsningen lustfylld, spännande och mysig. I bloggen Vinnare eller förlorare under sommarlovet finns inspiration och tips.
xxxx
Läsutmaningar på grupp eller individnivå
Skapa läsutmaningar som är förankrade hos eleverna och föräldrar innan de går på lovet. Då är chansen större att dessa triggar igång läsningen. Det kan också vara bra att tänka på att läsutmaningar blir mer träffsäkra om de utgår från elevens personlighet. Vissa vill tävla mot sig själv medan andra behöver lagkamrater för att få utmaning.
- I bloggen Sommarens läsutmaning – Varsågod finns ett exempel på läsutmaning som fungera både individuellt och i grupp. Där finns även ett föräldrabrev att printa ut.
- Där lyfts också Legilexis sommarutmaning Jag har läst.
- För att utmana äldre elever kan en klassutmaning vara att försöka pricka in böckerna från Selma Stories läsutmaning 2021 på sommarlovet.
- Många bibliotek har läsutmaningar. Här är en fin läsutmaning från Trollhättans bibliotek som kan både individanpassas eller utmana i grupp.
Snart, mycket snart kan vi släppa våra läsande elever på sommarlov och önskar dem trevlig resa med många fantastiska äventyr och lugna stunder med mycket adrenalin…
Vart tänker du resa då? 😉
bbbbb