ämnesövergripande,  demokrati,  inspiration,  samhällskunskap,  tips

Hotellet – nervkittlande ljuddrama

3 lektionsförslag för 7 nervkittlande lektioner på högstadiet och gymnasiet

Snart påsk med efterlängtat påsklov och vårsol. Och spännande påskekrim! Jag älskar den norska traditionen att ägna påsklovet åt att läsa deckare. Och varför inte förena nytta med nöje? Läsa eller lyssna på något som jag sedan kan använda i min undervisning. Det är lektionsplanering när den är som bäst! 

Hotellet – ett nervkittlande ljuddrama där ingen går säker
Ljuddramat Hotellet är en spännande inspirationskälla för eget skapande av skräckhistorier men också för diskussioner kring grupptryck, nollning och psykisk ohälsa på högstadiet och gymnasiet.

xxx

Hotellet

Vad som verkar vara en lyxig hotellweekend visar sig vara en fasansfull hämndaktion på en ödslig ort utan mobiltäckning. 

Järngänget från gymnasiet återförenas under en klassåterträff på ett lyxigt fjällhotell i Norrbotten när kusliga saker plötsligt börjar hända. Det är klassåterträff, men det är bara järngänget som är bjudna och värden ger sig inte till känna. När gammal gruppdynamik, sprit och våld gör entré på hotellet påminns kompisarna om vad de gjorde sig skyldiga till under gymnasieåren. Vistelsen blir allt mer obehaglig – och farlig. Någon på hotellet är ute efter hämnd och har kapat flyktvägarna. 

Hotellets mardrömslika parallellhandling, där övernaturliga händelser och cliffhangers varvas med huvudpersonens vittnesmål, skapar en skräckhistoria lika horribel som de kultförklarade spelfilmerna The Shining och American Horror Story. Och precis som i slasherfilmen Scream kretsar Hotellet kring ett ungdomsgäng som ställs inför en blodtörstig skuggfigur. 

Ljuddramat Hotellet naglar fast lyssnaren med sina maffiga ljudbilder och angelägna frågor om grupptryck, mobbing och gränslösa beteenden. Serien passar bra att använda som inspirationskälla i det egna skapandet av skräckhistorier men också för diskussioner kring grupptryck, nollning och psykisk ohälsa. Framför allt skapar ljuddramat aktivt lyssnande med efterföljande diskussioner och samtal, vilket är ett utmärkt språkutvecklande arbetssätt för alla oavsett årskurs och ämne.

xxx

Lärarhandledning

I skolans styrdokument är det tydligt att ett av skolans viktigaste uppdrag är att skapa trygga och ansvarstagande medmänniskor.

Men hur ska skolan kunna förebygga att situationer som gränslösa nollningar, mobbing och psykisk ohälsa inte uppstår?

Ett sätt kan vara att lyfta dessa svåra frågeställningar genom Storytelling.

xxxx

Varför – Syfte

Hotellets lärarhandledning är ett engagerande material med gruppstärkande reflektionsövningar som passar bra att använda på till exempel mentorstiden. Genom att lyfta svåra frågeställningar utifrån de fiktiva händelserna i ljuddramat kan eleverna reflektera över egna och klasskamraternas beteenden i olika situationer. Handledningen innehåller också arbetsuppgifter och diskussionsfrågor som är kopplade till det centrala innehållet för årskurs 7–9 i svenska och centrala innehållet i svenska och psykologi för gymnasiet. Syftet med lärarhandledningen är att använda Hotellet i undervisningen för att,

… diskutera frågeställningar kring mobbning, grupptryck och klassrumsklimat.

…arbeta med muntlig och skriftlig debatt- och argumentationsteknik.

…skapa inspiration vid textproduktion av en skräcknovell med parallellhandling. 

xxx

Hur

Det finns flera arbetssätt som passar Hotellet. Till varje avsnitt finns diskussionsfrågor som bygger på lässtrategier. Därutöver finns arbetsuppgifter och lektionstips i anslutning till dramats avslutning.

Tanken är att lyfta frågeställningarna efter att ni lyssnat på ett avsnitt. Det finns dock alltid en fördel i att repetera tidigare reflektioner och analyser inför varje avsnitt. Gör därför en kort paus efter introt och agera utifrån lässtrategin att förutspå, ”Vad tror vi kommer att hända i det här avsnittet?”.

För att skapa möjlighet till egen reflektion innan diskussioner i större sammanhang föreslås arbetsmodellen EPA, (Enskilt – reflektera först själv, Par – visa och berätta för en parkamrat, Alla – diskutera i större grupp.) Förslagsvis kan eleverna spara sina egna reflektioner i en loggbok, som sedan kan användas för individuellt arbete inför debatter eller argumenterande texter.

 xxx

Vad – Tre olika lektionsförslag

1. Grupp- och klassdiskussioner om  gränslösa nollningar, mobbing och psykisk ohälsa. 

  • Vad är det som får människor att begå gränsöverskridande handlingar? 
  • Hur ska skolan arbeta förebyggande för att situationer som gränslösa nollningar, mobbing och psykisk ohälsa inte uppstår? 
  • Vilka situationer på er skola skapar en positiv miljö och vilka situationer är negativa? 
  • Vad kan ni i klassen göra för att förebygga så att negativa situationer inte uppstår? 

2. Debattera eller skriva en argumenterande text om ”Nollningens vara eller icke vara”. 

Utifrån diskussionen från avsnitt 5 reflekterar eleverna och ta ställning till vad de anser om nollningar. Därefter skriver de en förberedande text till ett debattinlägg som antingen framförs muntligt i en diskussion eller som skriftlig debattartikel.

3. Skriv en skräcknovell med parallellhandling inspirerad av dramats ljudbilder, cliffhangers och övernaturliga ingredienser. Innan eleverna börjar skriva kan det vara bra att visa på dramatiseringens olika stilistiska skräckingredienser. 

  • Vilka övernaturliga inslag finns i dramat? T.ex. överväxt skoter, ljud som bara någon hör, konstiga beteenden och utseenden, ekande och stela röster, plötsliga uppdykanden och försvinnanden, övernaturliga krafter m.m. 
  • Vilka cliffhangers finns? 
  • Vilka ”inre bilder” skapas utifrån de olika situationerna,
    morden och miljöbeskrivningarna? 

Att sitta och skriva lärarhandledningen till Hotellet, på ett fjällhotell med snön gnistande utanför var lite för bra för att vara sant.

Med brasan sprakande i bakgrunden och mummel från trötta och nöjda skidåkare plitade jag ner tankar och lektionsförslag på hotellets servetter.

Det gäller att smida medan järnet är varmt som man brukar säga. Där i lobbyn gick det inte att ducka för inspirationen!

xxx

Nu är min förhoppning att jag lockat er att använda ännu en mycket proffsigt ljuddrama från P3 Serie i er undervisning. 

xxx

Önskar alla en riktigt Glad Påsk och nervkittlande lyssning! 🐣

Ps. När ni ändå är igång med påskekrim, passa på att lyssna på Östersjörysaren #Djupet, som är nominerad i prestigefulla New York Festivals 2022! En riktigt tung internationell tävling med de främsta radio-och poddprojekten från hela världen. Självklart finns det en lärarhandledning till den också. Lektionsplanering när den är som bäst! 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *