Om mig

Om du inte kan hitta solsken, var solskenet!

”Ju mer jag arbetar med barn och deras läsvanor, träffar föräldrar, pedagoger, bokbranschen och beslutsfattare blir jag mer och mer övertygad om hur viktigt arbetet med att öka barn och ungdomars läsglädje är.” 

Jag arbetar deltid som speciallärare på en lite montessoriskola på Värmdö. Övrig tid ägnar jag mig åt att driva läsfrämjande projekt, föreläsa och blogga om läsning och kunskapsutveckling. Jag brukar kalla mig pedagogisk influencer och mitt mål är att alla barn och ungdomar – oavsett socioekonomiska förutsättningar och geografisk hemvist – ska få läshunger med längtan efter att läsa och lyssna på böcker.

Den pedagogiska utmaningen inte längre att lära barn läsa – det är att få dem att vilja läsa.” 

2009 startade jag och min väninna Anna-Lena Cockin Lärandelek, med syfte att inspirera föräldrar till lärande lekar och visa dem deras vikt i barnens kunskapsutveckling. På Lärandeleks hemsida kan du inspireras och förkovra dig i barns kunskapsutveckling. Vi uppdaterar inte sidan längre, allt nytt hamnar här.

Tillsammans skrev vi boken ”En sagolik gåva – från sagostund till läsglädje”. Det var min första bok, sedan dess och jag skrivit flera läromedel kring språkutveckling och språklekar. I höst kommer min bok Läscoachens ABC- att bygga och coacha fram läshunger för Bonnierförlagen Lära.

10 snabba frågor om mig…

Jag gick i skolan i Gustavsberg på Ekedalsskolan. Det är en vacker gammal bruksskola som fyllde 100 år när jag gick där. 

Tyvärr är mina strakaste minnen av min mellanstadielärare dåliga. Något som jag dock har vänt till något positivt. Idag är jag motsatsen till den hon var! Det bestämde jag mig nämligen för redan som 10:åring – Om jag blir lärare i framtiden, så ska jag bli allt som hon inte är! 

Som elev var jag ambitiös men pratig. Ganska kreativ och kanske lite jobbig, eftersom jag hade idéer som inte alltid var förenliga med hur läraren ville göra. Jag var en sådan som sa ifrån, när något var orättvist. Hade jag varit en elev idag skulle jag troligtvis fått diagnosen skrivsvårigheter. Jag stavade som en kratta och allt jag skrev, var mer rödmarkerat än blyertssvart. Troligtvis berodde mina stavfel på att jag var en ”för” snabb läsare, som inte reflekterade över hur ord stavas. Tänk om min lärare hade sett bortom stavfelen… Jag som hade små mycket att berätta. Idag älskar jag att skriva!

Mina favoritämnen i skolan var bild och historia. Och det är där mina favoritlärare finns. På gymnasiet mognade också matematiken till att bli ett favoritämne. Där fick jag använda min logiska förmåga. 

Om jag vore ett läromedel så skulle jag nog vara en antologi. Jag älskar att berätta! Om jag måste hoppa in oförberedd i en klass, är mitt ess i rockärmen att berätta spökhistorier eller gamla sägner från folktron. 

Det svåraste jag har lärt mig, är franska på göteborgska. Som ungvuxen pluggade jag franska i Göteborg. Största anledningen var nog att få flytta hemifrån. Det var faktiskt där och då som jag blev övertalad att utbilda mig till lärare. Mina studiekamrater tyckte att jag var mer pedagogisk än språkbegåvad. 

Min superkraft på jobbet är min positiv syn och att jag ser alla barns unika möjligheter.

Min största miss i klassrummet? ….Det är en svår fråga. Det är klart att jag har gjort många missar i klassrummet. Framförallt känner jag mig otillfredsställd, när jag startar upp saker med eleverna som av olika anledningar inte slutförs. 

Det roligaste med mitt jobb är att jag får ut det bästa av två världar. Jag får vara kreativ, har möjlighet att skapa och sprida min kunskap utan för skolan. Samtidigt som jag forfarande får möta alla fantastiska elever. 

Den bästa boken jag läst i år är, Störst av allt av Malin Persson Geolito. Den berörde mig djupt utifrån föräldrar perspektivet. Störst av allt, är våra barn och det viktigaste av allt är att vi alltid vågar se dem.