Årets vinnare eller förlorare under sommarlovet?
Sommarlov! Bara ett par veckor kvar till sommarlovet.
Så började en av mina bloggar för några år sedan. En blogg som fick mycket positiv uppmärksamhet då och som tål att få ny uppmärksamhet. För, tyvärr finns det all anledning att påminna oss om att det kommer finnas vinnare och förlorare efter sommarlovet. Sommarlovets förlorare är de 45 % (siffran är från 2017) av våra lågstadieelever som kommer tappa sin avkodnings- förmåga under lovet. Låt oss se till att den siffran blir lägre i år…
Runt hälften av våra lågstadieeleverna kommer av olika anledningar har läst under sommarlovet, antingen för att den egna läslusten har infunnit sig eller för att vuxna i närheten har uppmuntrat, stöttat och coachat även under sommaren.
Men det finns all anledning att känna oro för de redan svaga eleverna som riskerar att komma tillbaka i höst med en stor och brant läsutmaning framför sig. Studier visar att Matteuseffekten skapar vinnare och förlorare när läsgapet mellan klasskamraterna ökar efter sommaren. Läs mer om Matteuseffekten i Maria Kempes inlägg. Vi pedagoger behöver därför göra vad vi kan för att hjälpa dessa elever, så att de inte riskerar att tappa sin självkänsla efter ett skönt sommarlov. Med upplysning, utmaningar och sommarcoachning så kan vi få dessa barn att fortsätta läsa även under sommarlovet.
Varför vissa föräldrar sommarcoachar sina barn beror troligtvis på att den vuxne själv längtar efter att få sjunka in i en bok. Men de kan också bero på att vuxna i barnets närhet känner allvaret i sitt vuxenansvar gentemot hens kunskapsutveckling.
Här är några fler tips som jag hoppas att vi pedagoger kan dela med oss, till så många som möjligt inför sommaren. Varsågoda! Ta vad som passar, kopiera och klistra in i veckobrev eller liknande.
Sommarutmaningar
Legilexi har som vanligt sin stora sommarutmaning. Missa inte att gå in på deras ”Jag har läst” och utmana din klass eller skola i sommar.
”Lura” fram små läsportioner under sommarlovet
Pojken med ADHD som jag skrev om i min första blogg om sommarvinnare, är idag en kille som både läser och har stor lyssnarglädje. Att mitt och mammans samtal för två vårar sen var av betydelse är jag övertygad om. Mitt råd till henne då och till andra föräldrar och pedagoger, är att undvika att hamna i tanken att ADHD=Dyslexi redan efter åk 1. Visst kan dyslexi och ADHD gå hand i hand, men risken är större att det blir en självuppfyllande profetia om vi tänker så. Cross that bridge later… tills dess, peppa, coacha och lura fram lästräning.
Mitt tips till pojkens mamma var då att skapa många, men korta lässtunder. Att läsa lite, men ofta gäller alla som inte riktigt har kommit igång ännu. Pusha inte med för svåra och långa texter. Se lästräningen som en lek och lästräna i små portioner, OFTA! (Se likheten mellan lästräning och vår egen motion. Precis som med motion är vardagsmotion mycket bättre än ingen motion alls.)
Uppmuntra därför till lästräning så ofta de går. Be om läshjälp av recept, pratbubblor i serietidningar, instruktioner, delar av mjölkpaketets baksida, vägskyltar eller reklam. Det finns något att läsa överallt, bara vi tar på oss läsglasögonen. 😉
Dubbelläsning
För den som kommit igång med läsningen men inte riktigt har fått den där egna läslusten, rekommenderar jag sonens dubbelläsning. Att prioritera läsning framför fotboll och FIFA är fortfarande en stor utmaning i sonens liv. Därför fortsätter vi vår läsning tillsammans. Dessutom får vi med lässtunderna möjlighet att tanka närhet och kärlek i en annan ganska hektisk vardag.
Dubbelläsning, betyder att för varje sida eller kapitel han läser för mig, läser jag dubbelt för honom. På så sätt plöjer vi den ena kapitelboken efter den andra. Nuförtiden läser vi faktiskt oftast varannan sida.
Vi har provat många morötter för att få till lästräning och kommit fram till att lyssnarglädjen är den bästa moroten, framförallt när den kombineras med ”mutan” att få köpa fotbollskort eller tidning efter ett visst antal utlästa böcker. (Ännu en gång drar jag likheter mellan lästräning och egen motion. Precis som jag behöver en ”muta” för att utmana min egen motionskurva, behöver lilleman det ibland för att motiveras i sin läsutmaning.)
Läs tillsammans och Läs högt för varandra
Sist men inte minst. Läs tillsammans, inte nödvändigt samma bok, bara samtidigt. Kryp upp i soffan, lägg er i hängmattan eller under parasollet och läs. Läs varsin bok (det går bra att låtsats läsa en bilderbok också), prata om era böcker, läs högt för varandra och njut av närheten och era äventyr.
”Vera, Lovis och Valter, snart är det sommarlov!
Åh vad jag längtar….”