demokrati,  inspiration,  läsa,  läscoach,  läsglädje,  tips

Tidig julklapp från PISA

En stor klapp på axeln alla fantastiska lärare, utan oss hade det aldrig gått. 

I veckan fick vi en tidig julklapp. Trenden har vänt och våra ungdomar presterar tillfredsställande i PISA. Snart är vi tillbaka på samma nivåer som vi var innan djupdykningen 2012. En stor klapp på axeln alla fantastiska lärare, utan oss hade det aldrig gått. 

Figuren visar Sveriges PISA-resultat år 2000–2018.

Men vi kan inte pusta ut och vi kommer aldrig kunna luta oss tillbaka. För PISA visar också att det fortfarande finns stora skillnader mellan skolor och att föräldrars studievanor har betydande relevans för elevernas resultat.

PISA visar att våra politiker har fortfarande kvar sin läxa att göra. Det är bara de som kan stoppa segregationen och se till att skolor med mindre gynnsam socioekonomisk elevsammansättning har tillräckligt med resurser och erfarna lärare. Jag kan inte annat än att hålla med Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson,

”Skolsegregation, lärarbrist och den lokala styrningen av skolan är ödesfrågor som måste hanteras. Skolverket och alla med ansvar för skolan måste fokusera på att sätta in stöd och resurser där det behövs mest”

Tills dess får vi axla ansvaret, kämpa på, kompensera, inspirera och stötta. Var och en på sitt sätt, i sin unika värld och med sina hjärtefrågor. Tillsammans gör vi ju uppenbarligen ett eminent jobb.

Dessutom visar andra studier som OECD-studien Reading for Change (2002) att elevers läsvanor och läslust har större betydelse för studieresultaten än föräldrars socioekonomiska status. Detta förstärks också av andra forskningsresultat som Clark & Akermans studie Social inclusion and reading: an exploration (2006) där drar de slutsatsen att lustläsning för med sig flera sociala och utbildningsmässiga fördelar.

Så lustläsning är en effektiv social hävstång och en av vår tids mest angelägna demokratifråga.

Min senaste LR- blogg ägnar jag såklart åt hjärtefrågan, Hur vi får ungdomar att läsa på jullovet. Det är en fråga som bör engagera alla oavsett årskurs och ämne.

För utan vår uppmuntran och coachning är det inte många procent som kommer ta sig tid att njuta av en litterär upplevelse under jullovet, endast 16% av 10-åringarna och 9% av 15 åringarna. Så inför terminsslut och välbehövt jullov måste vi stötta, inspirera och kompensera så att eleverna får förutsättningar att prioritera läsning på lovet.

Bara två veckor kvar till jul och än har vi möjlighet att klämma in läsuppdrag som kan spänna från nu och över lovet. Ett läsuppdrag som kan göra skillnad för alltid

Men framförallt kan uppdraget vara precis det julmys som vi behöver för att få julharmoni. Varsågoda här en julutmaning som kan passa alla…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *