Bild,  inspiration,  läsa,  läscoach,  läsglädje,  naturkunskap,  No,  rymden,  tips

Nytt år, nya uppdrag med gömda skatter som skapar läsglädje

Nytt år, nya uppdrag med gömda skatter som skapar läsglädje och kan vända den nedåtgående lästrenden. Varje nytt år infinner sig en viss nystartskänsla och nyfikenhet på vad det kommande året ska bjuda på. I år har jag några nya projekt på G.

Med utgivningen av Läscoachens ABC följer inte bara vanlig marknadsföringsuppdrag utan även föreläsningar och workshops. Dessa hoppas jag ska bli riktigt intressanta. Min plan är att åhörarna inte bara ska blir inspirerade att läscoacha, utan de ska också få möjlighet att hitta strukturer och arbetssätt som passar hens elever. Mer om detta under vintern.

Ett annat spännande uppdrag, är att hjälpa lärare och elever att hitta Sveriges Radio Drama för unga och Barnradions gömda skatter. I tidigare bloggar som Ett dramatiskt läslov med Bröderna Lejonhjärta och Lyssna på radioteater – få läsförståelse, lyfter jag lyssnarkraften i radioteatern. En lyssnarkraft som kan skapa läslust hos icke läsande barn och ungdomar. I dessa och på föreläsningar brukar jag visa på flera stora fördelar med radioteatern som ett komplement till högläsning. I vår har jag fått i uppdrag att servera pedagoger, oavsett ämne, arbetsuppgifter och ålder på elever, metoder och kreativa uppgifter till flera fantastiska radioberättelser. Detta är ett riktigt roligt uppdrag som är helt i linje med mina mål och visioner. 

”Med radioteater som ett kvalitativt komplement i skolans värld, utvecklar eleverna inte bara sitt språk och strategier för läs-lyssnarförståelse. De får också lust att läsa och lyssna på böcker.”

Ett kvalitativt komplement till elevers språkutveckling

En av de största fördelarna när klassen lyssnar på radioteater eller talbok är att läraren hinner observera eleverna mer kvalitativt. Observationerna hjälper hen att fånga upp både elever och frågeställningar, något som kan vara svårt när läraren läser högt, eftersom fokuset då är på egen dramaturgi. 

En annan fördel är att elever lockas till litteraturens värld genom ett medie som de kan relatera till. Men som ändå utmanar dem att producera egna bilder utifrån egna erfarenheter och fantasi.

Radio som medie skapar dessutom fler plattformar inom skolans värld för språkutveckling. Ämnesövergripande kopplingar och radions format öppnar upp för fler lärande arenor än de traditionella som tex. fritids och praktiskt estetiska ämnen.

Hitta lyssnarskatter och servera inspirerande arbetsmaterial

Mitt uppdrag är att hjälpa er att hitta de lyssnarskatter som ni kan använda i er undervisning. Inte bara som underbar lyssnarupplevelse eller för språkutveckling utan också som ämnesövergripande komplement till annan undervisning. Ett sådant fantatsiskt lyssnartips har precis haft sin storhetstid men är för bra för att läggas i glömska.

En radioteater som har allt vi pedagoger kan önska, spänning, värdegrund, naturvetenskap och mängder av fantasi. Dessutom en riktigt välarbetad lärarhandledning. – Årets julkalender– Biggest Bang!

Biggest Bang för alla barn och vuxna i skolan

Biggest bang är ett riktigt bra och roligt komplement till arbeten med rymden, men också vid andra No-arbeten och som bildprojekt. Historien fungerar också bra som diskussionsunderlag kring filosofiska tankar om människors olikheter. Till radioteatern finns också en lärarhandledning och andra bredviduppgifter, vilket gör att Biggest Bang är en riktig läscoachdröm och kan användas av läscoacher på fritids eller av ”oförberedda” vikarier.

Nu har kanske några redan lyssnat på julkalendern med sina elever, några elever har säkert lyssnat hemma och några av er har redan hittat lärarhandledningen och arbetat med den under december. Ni får gärna kommentera och berätta om era erfarenheter. Men Ni alla andra, Missa inte denna fina berättelse. Biggest Bang har bara en liten jultouch att går att lyssna på när som helst under året. (Kommer gå att ladda ner till januari 2021.)

Ämnesövergripande och kopplad till Lgr11

För att belysa Biggest Bang förträfflighet i ett lite större perspektiv lyfter jag några delar från lärarhandledningen som visar på ämnesövergripande arbeten och kopplingar från centrala innehållet för fysik och bild.

”Berättelsen kommer att ge upphov till spännande frågor om fysik, rymden och vetenskap. Kan man köra en bil med ruttna äpplen som bränsle på riktigt? Ja… i teorin borde det gå, om äpplena omvandlas till biogas!”

Koppling till centralt innehåll åk 1–3:

“Jordens, solens och månens rörelser i förhållande till varandra. Månens olika faser. Stjärnbilder och stjärnhimlens utseende vid olika tider på året.”

“Skönlitteratur, myter och konst som handlar om naturen och människan.”

Koppling till centralt innehåll åk 4–6:

”Energins oförstörbarhet och flöde, olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön samt energianvändningen i samhället.”

” Tolkning och granskning av information med koppling till fysik, till exempel artiklar i tidningar och filmer i digitala medier.”

”Att lyssna på en berättelse ger ofta bilder i huvudet. Rymden kan inspirera till att rita rymdvarelser och skapa världar i olika tekniker. Blanda gärna fantasi med verkliga fakta. Visste du till exempel att himlen på Mars inte är blå som hos oss, utan aprikosfärgad?”

Koppling till centralt innehåll åk 1–3:

“Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder.”

“Teckning, måleri, modellering och konstruktion.”

Koppling till centralt innehåll åk 4–6:

”Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.”

”Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.”

Ordkunskap, kreativa övningar och lyssnarförslag

Lärarhandledningen innehåller förutom frågor på handlingen, listor på nya ord och en eller flera öppnafrågor. Dessutom innehåller handledningen kreativa övningar som tex,

Kreativ övning – Rita träskplaneten 

Avsnittet om träskplaneten innehåller miljöbeskrivingar. Be eleverna lyssna eller anteckna under lyssningen.
Lite lättare uppgift: Hur tror du att det ser ut på träskplaneten? Rita en bild.
Mer avancerad uppgift: I berättelsen får träskplanetens natur förstärka hur ledsen och ensam Tyra känner sig. Skriv gärna ner stödord under lyssningen. Rita och måla en bild som känns ledsen och sorglig i färger och uttryck. 

Lärarhandledningen innehåller också förslag på andra program med passande innehåll för fördjupad förståelse och diskussioner som tex,

Lyssnarförslag – Liv ute i rymden

I berättelsen möter de nya varelser. Men finns det liv på riktigt i Universum? Det finns fler som har tänkt på det:
Barnmorgon med Jonas, Barnradion. Jonas pratar om rymden med ett barn med koll. (Passar för lågstadiet.)
Vetandets värld, P1. Om liv i rymden. Vad är liv? (Passar för mellanstadiet och uppåt.)

Gratis är gott, framförallt om det är av god kvalitet. Så alla ni som tänker arbeta med rymden under året, passa på att lyssna på Biggest Bang och glöm inte den inspirerande lärarhandledningen och alla andra roliga bredviduppdrag på julkalendern 2019.

Min förhoppning är att jag under året ska kunna dela med mig av fler lyssnarskatter med bra lärarhandledningar. Lyssnarskatter som vi läscoacher kan använda för att skapar lyssnarglädje och nyfikenhet för berättelser och läsandets magiska krafter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *