ämnesövergripande,  demokrati,  inspiration,  läsa,  läscoach,  läsglädje,  No,  tips

Spänningsfylld start på höstens äventyr

Nytt läsår, ny skola, nya utmaningar,
nya influenser, nya idéer och massor av ny energi…

Så var terminen igång. Hoppas ni har hunnit samla energi och njutit av resor i litteraturens magiska värld. Jag har bland annat varit gäst i en amerikansk småstad under 50-talet, följt president Snow som ung mentor och kreatör till hungerspelen och följt flyktingflickan Günels moderna askungesaga, från fattigdom till superentreprenör och drake.

Med sonen har jag med spänning följt vikingaflickan Turid, vars öde som ung barnbrud tar nya vändningar när hennes by invaderas av fiender. Turids flykt från arv och krig delar hon inte bara med Günel utan många av våra elever. Hennes drömmar om att våga följa sitt sanna jag och modet att gå sin egen väg delar hon också med åtskilliga fler oavsett ålder…

Den här bloggen skulle egentligen ha handlat om Turid en vikingasaga, en saga om att våga gå sin egen väg och följa sitt sanna jag. Det är ett mångbottnat historiskt äventyr med flera syften som kan kopplas till både svenska och SO. Lärarhandledningen till sagan hittar du här.

Turid en vikingasaga

Nya utmaningar på gammal mark

Men precis som för Turid har mitt öde lett mig in på nya banor. Inte alls så dramatiska med ack så spännande. Från F-5 till 5-9, så ser mitt öde ut. Numera arbetar jag som speciallärare på en 5-9 skola i Värmdö kommun. Närmare bestämt den som jag själv var högstadielev på under andra hälften av 80-talet.

Ny skola ger nya kolleger, därmed nya spaningar och lite förändrade planer. I ett av mina första möten med åk 6, då jag berättade om mitt samarbete med SR Drama, kom funderingar från lärarna om när, hur och vilka radioteatrar som skulle kunna passa klasserna. Att stötta lärarna i dessa tankar är ett av mina uppdrag från SR som inte har hunnits med ännu. Nu kom detta uppdrag att utsökt passa in i höstens första blogginlägg. I den här bloggen sammanställer jag de fantastiska dramor från Sveriges Radio som jag, Läscoachen arbetar med.

Varför

Som jag skrivit i tidigare bloggar, som dramatisk höstlov med Bröderna Lejonhjärta är radioteater så mycket mer än bara en härlig och spännande lyssnarupplevelse. Den ger alla barn och ungdomar oavsett socioekonomiska förutsättningar möjlighet att möta teater och drama. Vilket ger dem en språkupplevelse som de annars kanske inte möter. Dessa lyssnarupplevelser ger sedan lyssnarglädje som skapar läsglädje. Nu när dessa radiodraman har både lärarhandledningar och lektioner i form av blogginlägg kan du som lärare passa på att lyssna och njuta tillsammans med dina elever oavsett ämne. Det finns flera så gott som minst ett drama för alla.

Lärarhandledningarna innehåller både små och stora lektionsuppdrag som är kopplade till kursplaner i flera ämnen. De varvar arbetssätt för reflektion utifrån vad som passar dramat och avslutas med ämnesövergripande och varierande kreativa uppdrag. För att möta elevernas språkliga förutsättningar presenteras svåra ord och utryck inför varje avsnitt.

Min tanke med handledning och blogg är att servera er dessa draman när den pedagogiska fantasin tryter eller som aktiv pausaktivitet vid långa lektionspass.

När & Hur

Det finns i stort sätt tre tydliga användningsområden för radiodrama inom skolans verksamhet.

  1. Lyssna för att njuta som ”pausaktivitet”, för att tex avbryta långa lektionspass eller vid start eller slut av ett arbetspass. Varje avsnitt är ca 15 minuter så inklusive reflektion av ord och tankar tar detta ca 25-30 minuter.
  2. Lyssna i syfte att arbeta med elevernas språk och förståelsestrategier inför egen läsning. Studier visar att en framgångsfaktor för språkutveckling är att lyssna aktivt med efterföljande diskussion och samtal. Till alla avsnitt finns det därför frågeställningar och reflektionsuppgifter som tränar eleverna på att använda olika förståelsestrategier.
  3. Lyssna ämnesövergripande och levandegöra andra arbetsområden. Att arbeta ämnesövergripande med radiodrama och skönlitterära verk stimulerar inte bara intresset och förståelsen för ämnet. Det är också en väg in i litteraturens magiska värld och det egna läsandet.

Mål

Oavsett syfte och på vilket sätt vi lyssnar kommer lyssnarupplevelsen väcka elevernas nyfikenhet till det skrivna ordet, öka deras språkförståelse och stärka deras läsförståelse, vilket i sin tur ger läsglädje.

Varsågoda, här är några färdiga lyssnarupplevelser inklusive stora och små lektionsupplägg som passar åldern 8-13 år.

Nytt läsår, ny skola, nya utmaningar,
nya influenser, nya idéer och massor av ny energi…

Jag hoppas kunna sprida lite av detta, inspirera läscoacher till stora som små projekt och att vi ses här och på andra forum i höst.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *