Okategoriserade

En sommargåva som ger upplevelser oavsett var du än är…

Häxor, troll och liv efter döden. Den här våren har varit otroligt händelserik, trots hemmester och karantän. Sommaren känns lovande…

Snart sommarlov! Inför varje sommar brukar jag påminna och peppa oss läscoacher om betydelsen av att läsa på sommaren. I tidigare bloggar som Vinnare och förlorare på sommarlovet och Alla sommarläsare är vinnare i årets läsutmaning berättar jag om sommarlovstapp, Matteuseffekt och och varför detta är så viktigt att vi pedagoger ger sommargåvor som denna. 

I år kanske denna uppskattade pepp och sommargåva behövs mer än någonsin. Med tanke på att ingen riktigt vet hur det här sommarlovet kommer bli, kan en sommargåva som bjuder på minst en spännande resa och nervkittlande upplevelse vara välkommen. Varför inte ”resa till Hotell Magnifik i Bournemouth”? Och om det inte lockar finns oändligt med resmål bara en bokhylla eller radiokanal bort. 

I den här bloggen tänkte jag ge förslag på en sommarlovsgåva som du antingen kan fylla med Häxmagi från Drama för unga eller valfria resmål under lovet. 

Som många redan vet har jag under våren hjälpt SR drama för unga med att lyfta in deras radiodraman i skolans värld. Under våren skulle vi ha hunnit publicera en lärarhandledning till deras mest populära radiodrama, Häxorna av Roald Dahl. Handledningen kommer nu i veckan och det blir lite svårt att hinna med berättelsen innan sommarlovet. Därför tänkte jag att de som vill, kan bjuda sina elever på en spännande resa till England i sommar. 

Varför radiodrama på sommarlovet

Det finns flera fördelen med att uppmuntra eleverna att lyssna på radiodrama i sommar. Dels skapas möjlighet att fler öppnar upp ögonen för dessa skatter. Dels engageras fler vuxna kring elevernas lyssnarupplevelser, vilket i sin tur kan skapa ett intresse för att lyssna och läsa under sommarlovet. Och vad kan vara mer passande att starta med än en mysrysare och modern klassiker som Häxorna av Roald Dahl?

I lärarhandledningen till Häxorna (publiceras nu v.23) finns förutom vanliga språkutvecklande uppdrag för egna reflektioner och klassrums diskussioner också filosofiska citat att prata om hemma. Det är dessa citat som passar bra att ha med i sommargåvan. 

Sommargåva x 2

Sommargåvan innehåller som sagt citat utifrån Häxorna att reflektera över. För de som vill fortsätta sina sommaräventyr med fler uppdrag finns också språkutvecklande reflektionsuppdrag inspirerade av boksamtalsfrågor från mina föreläsningar och tidigare publikationer.

Häxorna på skolavslutningen

Passa på att lyssna på det första avsnittet av Häxorna på skolavslutningen, i samband med att du delar ut sommargåvan. Det gör att elever (och föräldrar) får ett exempel att titta på om de skulle glömma bort vad som var tänkt med sommargåvan. 

Steg 1

Printa ut citaten, reflektionsfrågorna och sommarhälsningen och kopiera till alla elever. Klipp ut citatkort och reflektionsfrågor och lägg de i ett kuvert. Klistra på sommarhälsningen på varje kuvert. Ladda ner kort och brev här.

Steg 2 

Dela ut sommargåvan och berätta att den här gåvan kan kunna ta dem på resor till spännande platser, där de kommer kunna uppleva massor av äventyr. Berätta att de snart ska få börja sin första resa… Men att du först ska berätta kort hur det går till. 

Steg 3

Berätta att sommargåvan innehåller olika uppdrag att göra när de läser eller lyssnar på böcker. Uppdragen ligger i form av kort. Det finns lila och gula kort. De lila korten tillhör radiodramat Häxorna, vars resa ni snart ska starta tillsammans. På korten finns det citat som de tillsammans med en vuxen ska reflektera över. Reflektionen skriver eller ritar de på baksidan av kortet. Det finns minst ett citat per avsnitt.

De gula korten är reflektionsfrågor som de kan göra i samband med att de läser eller lyssnar på valfria böcker eller radiodraman. Dessa reflektionsfrågor kan göras vid varje lässtund eller när andan faller på. Reflektionerna skriver eller ritar hen på baksidan av kortet.

Steg 4

Lyssna på det första avsnittet av Häxorna. Börja med en kort reflektion och klassrumssamtal utifrån strategin förutspå. Det gör eleverna nyfikna och gör det lättare att komma in i berättelsen.

När ni har lyssnat funderar ni på vad en häxofil gör och vilka fem detaljer som avslöjar om en tant är en häxa. Därefter berättar du om det första kortet i sommargåvan och det första citatet. Prata kort om vad citatet betyder och låt dem sedan skriva ner sin första reflektion.

Steg 5 

Önska eleverna en fantastisk sommar fylld av häftiga upplevelser och spännande möten oavsett var de fysiskt är. Påminn dem om att säga till sina föräldrar att delad upplevelse är dubbel upplevelse, så att de inte missar äventyr tillsammans.

Nu längtar jag till sommarlovet, till alla resor och
spännande äventyr som jag ska delta i tillsammans
med mina nära och kära…
…från en klippa vid havet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *