ämnesövergripande,  demokrati,  inspiration,  läsa,  läscoach,  läsglädje,  tips

Ketchupeffekten – Mars 2021

– En heldag universitetsutbildning, en SO-konferens och två litterära samtal

Coronaåret från februari 2020 till 2021 kan bara summeras på ett sätt – Låååångtrrrååååkigt! Alla sociala uppdrag stod stilla, föreläsningar och workshops ställdes in eller sköts på en obestämd framtid. Bokmässan var förinspelad och därmed försvann möjligheten att mingla och knyta nya kontakter och samarbeten. Men jag ska inte klaga. Tack vare tidigare års idoga nätverkande hade jag spännande skrivuppdrag att förkovra mig i från min kammare och under hösten dök ett och annat nytt uppdrag upp. ..Och så kom Mars 2021 och den berömda ketchupeffekten!

Som ungvuxen nyexad lärare på Markvardsgatan hade jag en liten magnet av en ketchupflaska på kylskåpet. Ni vet den där klassiska Heinzflaskan som man får hålla upp och ner, skaka på och trots detta så händer ingenting… ingenting… ingenting tills det plötsligt händer…  När livet kändes långtråkigt och händelselöst satte jag flaskan upp och ner på dörren, för att hjälpa ödet på traven och frambringa den berömda ketchupeffekten. Heinzflaskan finns numera i stugan på västkusten och jag tror att någon har vänt den upp och ner… För nu händer det – ketchupeffekten mars 2021

Webbträff – Litterärt samtal om Läslovers och läshunger

I morgon tisdag den 9/3 kl.14 kan de som är intresserade delta i webbträffen, Läslovers – Så skapar du läshunger i klassen. (Anmälan är fortfarande öppen.) Där kommer jag berätta hur jag och mina eminenta kolleger på Kvarnbergsskolan fick nästan 80 läströtta 11- åringar att bli Läslovers i höstas. Projektet Läslovers har jag skrivit om i bloggarna, Nu kör vi – så här blir vi läslovers och Nu kör vi – Läscoacher coachar Läslovers. Under webbträffen i morgon får ni veta mer detaljerat hur det gick till och vad eleverna tyckte och tänkte.

På eftermiddagen ska vi sedan ha en workshop då deltagarna ska få arbeta

Den som missat inbjudan eller har annat inplanerat i morgon kl.14, behöver inte misströsta. Webbträffen är förinspelad och kommer visas igen… och  igen… och igen…. 

På eftermiddagen ska vi sedan ha en workshop då deltagarna ska få arbeta

Den här veckan är bara början på nästkommande veckas ketchupeffekt…

På eftermiddagen ska vi sedan ha en workshop då deltagarna ska få arbeta

Heldagsutbildning för Åboakademi- En sagolik gåva!

Den 16/3 ska jag till Åland och föreläsa för förskolepedagoger från Åboakademi. Nja, att jag ska få åka till Åland är en önskedröm under rådande omständigheter. Som tur är fungerar zoom alldeles utmärkt för denna heldag med föreläsning och workshop utifrån En sagolik gåva – Från sagostund till läsglädje. Under dagen tänkte jag bjuda de kunskapstörstande förskole-pedagogerna på tankar som jag presenterat i bloggar som Sverige gluttar på Finland, Finland tittar på mig och Livslångt lärande genom inre motivation.

På eftermiddagen ska vi sedan ha en workshop då deltagarna ska få arbeta

På eftermiddagen ska vi ha en workshop då deltagarna ska arbeta med lässtrategier som skapar aktiva lyssnare. Om högläsningens betydelse och aktiva lyssnare har jag skrivit om i bloggen Lyssnarglädje ger läsförståelse som ger läsglädje. Nyfiken på hur det gick eller på egen fortbildning inom frågeställningen? Tveka inte att höra av dig!

På eftermiddagen ska vi sedan ha en workshop då deltagarna ska få arbeta

SO-dagarna – Lyssnarupplevelser som levandegör SO-undervisningen
Anmälan till SO-dagarna

Under Coronaåret har jag som bekant skrivit flera handledningar till poddar och radiodraman. Flera av dessa fantastiska lyssnarupplevelser passar riktigt bra inom undervisningen för SO, religon och historia. Något jag har skrivit om i bland annat bloggar som Flyktpodden gör upp med rasismen i klassrummet, Fem lektioner som berör och F som i sämst – som i bäst på att gestalta det vi inte ser. Onsdagen den 17/3 ska jag försöka inspirera ännu fler SO-lärare att använda litteratur, drama och poddar för att levandegöra undervisningen. Under föreläsningen tänker jag berätta om mina olika projekt med Sveriges Radio och Mediahuset Fanzingo, varför dessa kan skapa enastående möjligheter och ingår i mina läsfrämjande uppdrag. För er som är nyfikna men inte har möjlighet att närvara på konferensen, kan jag berätta om föreläsningen i en blogg under våren.

På eftermiddagen ska vi sedan ha en workshop då deltagarna ska få arbeta

Fokus Lättläst – Litterärt samtal om framgångsfaktorer i klassrummet

I slutet av veckan ska jag åka över bron in till stan, närmare bestämt till Bonnierhuset för att spela in ett litterärt samtal för bokförlaget Hedvigs digitala konferens – Fokus Lättläst. I samtalet hoppas jag inspirera lärare, bibliotekarier, skribenter och andra läsfrämjare. Tanken är att jag ska berätta hur de kan stimulera till språkutveckling, om framgångsfaktorer för läsmotivation och idéer kring boksamtal som leder till läslust.

Anmälan till Fokus Lättläst

På eftermiddagen ska vi sedan ha en workshop då deltagarna ska få arbeta

…En vecka i mars 2021 som också innehåller…

Underbara möten med mina fantastiska elever, då jag stöttar dem i deras språkutveckling och inspireras av deras härliga inlägg och funderingar kring sånt som är svårt i skolan. Skriver manus till en ny läsdagbok som ska entusiasmera äldre elever att läsa. Pitchar in fler läsfrämjande idéer och nya kanaler för att sprida budskapet om läshungerns vikt. Betatestar den digitala läscoachen och skriver quest och talmanus åt läscoachen så att hen kan coacha de spel- och läshungrande barnen.

På eftermiddagen ska vi sedan ha en workshop då deltagarna ska få arbeta

Dessutom tänkte jag komma igång med bloggandet igen. I en nygammal kanal. Närmare bestämt den här! 

mmmmmmm

Älskar ketchupeffekten! Håller tummarna att våren fortsätter i samma anda! Hoppas vi ses här eller på andra platser och att jag får inspirera

mmmmmmm

ps. Hur var det egentligen med ketchupeffekten hos unga fröken Maria Åkerman? Heinzflaskan stod konstant upp och ner… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *